KANCELARIA ADWOKACKA

Przekazie w formie darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa może odbyć się na podstawie art. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn pozwalającego uniknąć zapłacenia podatku. Korzystnej dla podatników interpretacji przepisów dokonał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Wniosek w sprawie interpretacji złożyła podatniczka, która wraz z córką prowadziła spółkę cywilną. W związku z wyodrębnieniem w spółce dwóch części, z których każda mogła stanowić odrębne przedsiębiorstwo (sklep z artykułami budowlanymi i sala bankietowa). Wspólniczki postanowiły podzielić się majątkiem w tej sposób, że jedna z nich przejmie sklep, a druga salę. Podstawą wniosku stanowiło pytanie czy nieodpłatne przekazanie części spółki na podstawie umowy darowizny będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że w tym przypadku można zastosować art. 4a ustawy, który stanowi, że: „zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę” pod warunkiem zgłoszenia nabycie własności właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego.

„Darowizna zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki cywilnej prowadzonej wspólnie i wyłącznie przez matkę i córkę, do indywidualnej działalności gospodarczej jednego wspólnika – matki, podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jednak na podstawie art. 4a tej ustawy korzysta ze zwolnienia podatkowego pod warunkiem zgłoszenia właściwemu organowi podatkowemu w wyznaczonym terminie nabycia przedsiębiorstwa. Bez znaczenia jest fakt wspólności majątkowej w ramach spółki cywilnej” – potwierdził dyrektor KIS.

Numer interpretacji: 0111-KDIB2-3.4015.191.2021.2.ŁSZ