Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów  zarzucił operatorowi naruszenie praw konsumentów. Operator telewizji kablowej Vectra  wprowadził jednostronne uprawnienie do podwyższenia opłat za Internet i telewizję, mimo że umowy z konsumentami nie zawierały odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej umożliwiającej takie działanie. W oparciu o tę klauzulę firma podwyższała opłaty.  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające.

Postępowanie UOKiK potwierdziło, że abonenci tej firmy dostali listy informujące ich
o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Tymczasem dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów.

Prezes Urzędu wystąpił więc do operatora z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Vectra jednak zignorowała wystąpienie miękkie. Następnie, po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora.
W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

Prezes UOKiK zauważył, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Nie można tego rodzaju postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony jaką jest przedsiębiorca.

Jak informuje UOKiK, postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.


Ostatnie wpisy